PAGE  
55

The Pen as Mighty as the Microscope: Ethical issues in science and medical journalism.

Chapter I: Introduction

A. Journalistic Ethics in a Scientific World

All members of the fourth estate recognize the need for high ethical standards in the process of disseminating news, but journalists in scientific and medical fields have extra reason for concern.  The scientist-authors who serve as their primary sources may be less than objective as they contend with the politicized world of scientific journals and peer review, and their subject matter is complex enough that a casual reader might not realize the partisanship. To find an accurate perspective, journalists might wish to consult with other scientists in the field who, not being directly involved, might be able to offer an unbiased assessment.  The subject matter of the scientific or medical journalist’s sources is often complex, requiring technical background coupled with an ability to explain and simplify in order to produce a newspaper-style account.  

Journalistic articles about science and medicine discuss topics that are challenging for many readers who lack a scientific or technical background.  The technical and sometimes jargon-filled subject matter may be intimidating.  These topics, however, with health risks and recommendations often woven through them, are among the most important for everyday readers to understand.  Journalists who cover them must clearly and accurately communicate the level of risk demonstrated by the discovery under discussion in language plain enough for the general reader.  All the while, they must balance the need for accuracy with the desire to publish breaking news.

B.  Three Case Studies
An ethical approach to scientific journalism requires that journalists verify the accuracy of their material – and account for any bias within it – to the best of their ability.  They must offer a clear analysis of the significance of the development, which often requires explication of the statistical methods used to present the data.  They must abide by their ethical convictions without allowing their beliefs to prejudice the stories they tell.  These and other principles will be examined, first in theory and then as they apply to three recent pharmaceutical case studies.  The MMR
 vaccine, specifically the preservative thimerosal, was accused of causing autism in young children. This presents an opportunity for an examination of source bias and journalistic disclosure. The growing use of hormone replacement therapy raised concern about studies implying a link to breast cancer or heart disease, especially as differences between statistical studies indicated opposite interpretations of the data.  The failure of the fen-phen diet drug combination
 showed what can happen when scientists and journalists join forces quickly for the immediate protection of public health.

Chapter II: Principles of Responsible Risk Communication

A.  Finding objective sources and recognizing bias when it does appear

A newsroom is silent only when empty.  Throughout the day, phones ring, pages rustle, envelopes rip, keyboards clatter, and e-mail programs beep with new-message alerts.  A constant stream of information flows across a journalist’s desk, but not all of it is equally important or equally objective.  Suppliers of information often hope to convey their side of an issue to the public while allowing criticism to slip under the radar.  Journalists must evaluate the worth of incoming source material, seeking out contacts in the field to confirm stories, expand upon a press release or offer opinions on the material’s credibility.  

1.  Scientific journals as news sources

No story should begin without interesting tips and reliable sources. Finding them is the science journalist’s first hurdle.  One widely available, if impersonal, source for the latest scientific happening is the library rack or mailbox full of freshly printed scientific journals.  These contain most of the pertinent information in a concisely written format and can be accessed even when the scientist and journalist are unable to meet for an interview, making them a useful source (Gregory 108).  Current awareness of the major scientific journals is vital because they are often the world’s first inkling of the most important developments in science.  Journalists ignore them at the risk of missing a scoop (Greenberg 97).  

Scientific journals do have disadvantages as news sources, in that months or even years have likely gone by between the completion of the research and its availability to journalists in the newest issue.  In a journalistic climate which yearns for tomorrow’s scoop today, this delay makes a scientific journal “old news” 
 (Gregory 108-9).  Often, news organizations are provided with advance copies of new issues or other such information that have been embargoed: all the receiving journalists are asked to withhold reportage until a certain date, perhaps the official date of publication of the journal (Altman 5/18/96).  This offers all news organizations an equal chance to print the material and allows the researchers the security of knowing that their results will not be published prematurely, a situation which might harm their credibility.

2.  Press officers at research institutions

Liaisons between researchers and journalists are often facilitated by the press officer of the research institution.  Press officers can be useful in that they help journalists find and focus on the most important stories.  However, since their goal is a positive media portrayal of their organization, they may attempt to shield bad news from the journalists.  Jane Gregory and Steve Miller observe in Science in Public that science journalists who have developed trusting relationships with press officers at the institutions they cover may avoid seeking out the details of embarrassing or negative stories, which then may never be published (109).


Diana Zuckerman, president of the National Center for Policy Research for Women and Families, notes that publicity releases from press officers
 herded reporters toward studies showing that silicone breast implants were safe.  By contrast, a 2002 meeting of the FDA’s Advisory Committee, at which unfavorable study results were presented, was not publicized at all and as a result was sparsely attended by reporters (Zuckerman). 

Zuckerman warns that designated press officers are not the only cause of bias in source material.  Academic or medical studies funded by a company which stands to profit from a favorable result should always be suspect.  The responsible journalist must ask researchers where they obtained their funding and report this data.  Some new products are endorsed by experts in the field who admittedly were not paid by the company developing the product – but were paid by the public-relations firm that the company hired.  Such possibilities may be embarrassing to ask about, but the questions are necessary (Zuckerman).  Reporters must be prepared to uncover the complete and actual picture of the origins of a project’s funding – and whether the researchers might then be inclined to interpret their results as the sponsor might prefer – if the resulting article is to portray scientific facts as they are rather than as they are painted by a skillful publicity stroke.

These may be uncomfortable questions to ask, but they are necessary.  While some interviewees can be cultivated into useful sources good for multiple consultations on numerous stories, the journalist should accept that some interviews must be so inflammatory that they are one-time-only encounters (Blum 92).  Alienation of a source, however, is worth the discovery of truth.  

3.  The role of peer review in scientific news coverage  

Scientific journals offer another layer of protection in the journalist’s quest for untainted accuracy, in that most articles within them are peer-reviewed, inspected by scientists or other reviewers whose objectivity is not clouded by the natural eagerness to see one’s own work succeed – and hopefully, whose judgment is not blurred by some conflicting interest within the paper’s area.  This check-and-balance has frequently become a prerequisite for publication in a reputable journal.

The importance of peer review is seen in the “Ingelfinger rule” begun at the New England Journal of Medicine but now widespread.  When Franz Ingelfinger served as editor of the NEJM, he instituted a policy that prior publication of an article in book, newspaper or magazine would disqualify it from the pages of his journal.
  Ingelfinger’s justification was the necessity of maintaining the newsworthiness and therefore sales value of the journal.  Ingelfinger saw brief presentations as acceptable under the Ingelfinger rule, but only if the author did not provide reporters with figures or excerpts from the text.  Under his successor, Arnold Relman, the stated purpose shifted to a defense of peer review as necessary to maintain the integrity of the publication (Altman 5/18/96).

Whatever the objective, the Ingelfinger rule has often discouraged authors from presenting their research at scientific meetings or from fully answering reporters’ requests for more detail after brief presentations (Altman 5/25/96).

This hesitancy of publication may prove a good policy when the topic of a paper is likely to be controversial and have far-reaching effects.  Showing the risks of the opposite situation, Martin B. Van Der Weyden
 points to a case in which aspirin was implicated in gastrointestinal bleeding, not in a scientific journal, but in the Sydney Morning Herald.   Doctors who were asked about the development by worried patients had only general news to fall back on and lacked the scientific data to make an informed recommendation.  Van Der Weyden expressed worry that such incidents will tarnish the public’s respect for and trust in scientific journalism (372-73).  Such incidents also affect the scientists’ and physicians’ confidence that journalists will provide accurate and responsible coverage, possibly making them reluctant to contact the journalists with stories. 

In The Medical Journal of Australia’s coverage of the story, the writers sought counsel from a cardiologist as well as from the authors of the study and the reporters who covered it. Constantine Aroney, a cardiologist at Prince Charles Hospital in Chermside, QLD, wrote in a letter to The Medical Journal of Australia that the reporters had been imprecise in their presentation of the data and that the press have a responsibility to avoid recommendations which would “detract from our efforts to reduce the mortality from Australia’s biggest killer – cardiovascular disease” (Aroney).

The Sydney Morning Herald reporters involved retorted that “a press article does not itself make recommendations when it reports the recommendations of others.”  They also defended the need for an independent free press which raises issues in a public forum and allows the reader to judge the importance of what is said (Robotham).

In their letter of reply to Aroney’s letter, the reporters declined a responsibility to follow “the agenda of the medical profession and its slavish insistence on the dogma of evidence-based medicine,” defending their “right to be sceptical of the tyranny of peer review” (Robotham) – loaded words from objective reporters!

For all that the Ingelfinger rule and its sister policies have acquired an almost draconic reputation, the rule’s originator was willing to admit exceptions, as he explained in an article published in Science in 1970 (quoted in Altman 5/18/96):

“The meager paragraphs usually devoted to reporting a scientific observation in a lay news medium never come near prior publication in my mind.  If on that most rare occasion when a medical scientific report is so important that it is covered extensively by the New York Times, then probably the Journal is happy to publish the second or third report of that same event.”

Despite the prevalence of the Ingelfinger rule, it is important for reporters to note the limits of peer review.  The process varies from journal to journal, and contrary to some impressions, reviewers may be journal staff members rather than third-party experts.  Despite the process’ reputation as a detector of truth, reviewers are not always able to detect fraud. (Altman 5/18/96).  


B.  Non-Sensational Evaluation of the REAL level of risk

Journalists who cover science, medicine and health will often find their work fitting into the category of risk communication.  In this context, risks are little-known or newly discovered hazards – to the health of the public at large or to demographic groups and individuals within it.  These risks may run from suddenly realized side effects of a drug to the need for recall of a contaminated batch of a food product.  Too little coverage of these risks may put people in harm’s way; too much may spark a panic as readers magnify a molehill.  Journalists who tread a balance between apathy and hysteria are in the business of risk communication.

1. Fairness, accuracy, and balance

Wherever the facts come from, no matter how many scientists have approved them before handing them over in the form of a press release, it still falls to the journalist to decide which stories are valuable news and how those stories should be told.  Much of a medical writer’s source material falls in the category of risk communication: new dangers arising or new treatments created to protect against old dangers.  The public is faced with a dizzying whirl of these discoveries, and they depend on journalists to sort out the chaff and magnify the grain.  Even mere reportage of someone else’s recommendation still results in the publication of that recommendation over another.  To serve the public best, journalists must recognize and accept this burden of responsibility. (Cohn 1996 104).

“Reporters must try to report all the real dangers, if they are indeed dangers, in proper perspective, avoiding either dangerous hysteria or dangerous apathy,” wrote Victor Cohn, former science editor of the Washington Post (Cohn 1996 104).  In today’s society, this includes awareness that the hidden, familiar risks such as reckless driving or tobacco can still be as dangerous as the new, frightening risks heralded by a press release and public furor (106). 

Journalists may benefit from assembling a group of reliable sources in various fields of science who can be called to comment upon developments in which they are not personally involved.  These may range from university professors and employees of governmental agencies to workers in privately owned research labs (Greenberg 98).  Joel Greenberg, science and medicine editor of the Los Angeles Times, discovered the usefulness of this policy in 1989, when the notorious cold fusion fiasco hit the news.  The story itself seemed questionable, but ignoring a story that was front-page news elsewhere would be unacceptable.  The solution was to publish a story describing the cold fusion claims of Stanley Pons and Martin Fleischmann but also documenting the doubts of fusion experts at other institutions (100-101).

Information about a company under public scrutiny for possible wrongdoing may not come via officially sanctioned channels.  Deborah Blum, a professor of journalism at the University of Wisconsin-Madison, noted the possibility of using public records, perhaps documentation of safety compliances and official inspections, when available, to aid such investigative reports.  The Freedom of Information Act requires the availability of many such records, though processing requests may take time.  Alternatively, members of the subject organization in question may be willing to provide – or leak – information to a determined reporter (Blum 90).  Blum warns that document-based research alone offers limited and incomplete information.  Questionable information should be confirmed by the involved party, as a document may present only one side of the actual situation (92).

Advocacy and lobby groups can also serve as valuable sources for a new story, though it is important to report their information through the lens of their passion for the issue.  Community members affected by an issue also provide a unique point of view and may help personalize the risk, drawing the reader into the story (Trafford 136-138).

With so many sources, journalists should keep in mind that “even the most honest” experts often disagree on the validity or importance of any new risk (Cohn 1996 104).  It is tempting to devote an equal word count to all sides of an issue in the name of “balance,” but this form of balance does not necessarily present an accurate accounting of the situation (Trafford 137).  Readers might assume that all presented voices are equally credible.  To examine this situation, Victor Cohn quoted a Rutgers University group manual entitled Risk Comprehension for Environmental News Sources. It states that balanced coverage may be deceptive when one side is the scientific establishment but the other is “a minority of dissident voices … The scientific establishment, like any establishment, sometimes turns out systematically wrong, [but] the scientific majority usually turns out closer to the mark than the mavericks” (Cohn 1996 110).

Between the extremes of hysteria and apathy lies the equally perilous naïve enthusiasm of the starry-eyed journalist who accepts exciting new developments as unquestionably true.  In the arena of public health, skepticism is among a reporter’s best assets.  “Public health stories unfold against a background of scientific uncertainty and misinformation, public confusion, and political spin,” which must be reflected in the resultant story, wrote Abigail Trafford, a former health reporter at U.S. News and World Report (134).

2.  The Language of the Field: Understanding Statistics

A journalist seeking to unravel the tangle of scientific uncertainty needs a solid understanding of the language in which these developments are presented.  In many cases, especially in the field of public health, this language is statistics.  While it is unrealistic to expect that all medical journalists be drawn from the ranks of statisticians, journalists will write better stories that show more thorough comprehension and assessment of the true level of risk if they understand a few key principles of statistics.

A primary principle of statistics that journalists must comprehend is the difference between an observational study and a randomized, controlled experiment.  A properly done randomized, controlled experiment is one of the most reliable ways a medical variable can be analyzed.  The experimenter randomly assigns subjects to either an experimental group which receives the treatment
 or a control group which does not, comparing the progress of the two groups (Cohn 1989 40).  For the study to be effective, the control group must receive a placebo so that neither patients nor personnel know which patients are in which group, and anticipation of the treatment’s expected result cannot bias the results.  Also, the groups must be free of confounding factors
 to ensure that all differences in outcome are due to the treatment (Cohn 1989 41-42).

Observational studies are used when a randomized controlled experiment would be impractical, immoral or impossible, such as studies of effects of a treatment applied over the course of several years or tests which measure the effects of known harmful treatments like cigarette smoking or environmental toxins (Cohn 1989 43-44).  In these, the patients cannot be randomly allotted into treatment and control groups, but instead are assigned to groups based on known existing characteristics
 while the investigators study the results.  These studies may be especially susceptible to confounding factors, so the investigators must be careful in their comparison, perhaps having several sub-pairs of treatment and control groups (Freedman 13). 

Statistical studies’ results are often reported in the form of P-values, which may or may not show statistical significance in the result.  A P-value of 0.05 means that in an approximate 5 percent of similar studies, an effect as extreme as the observed could occur due to chance; conversely, in about 95 percent of cases, this observed effect will imply that there is indeed a difference due to some factor other than chance (De Veaux 375): here, the implication might be that the treatment being studied does affect the health of a patient.  0.05 is a traditional borderline value for P below which the difference discovered by the experiment is judged to be statistically significant and above which it is not (De Veaux 393).  This can be misleading, though.  Statistical significance depends on both clinical significance – the effect observed – and the mathematical rules which have as much to do with the sample size and conditions of the study as with the effect observed within it.  

Statistically significant results from a large study may translate into unimportance in a real-world setting while a small study may produce a dramatic real-world result that, by virtue of the calculations, cannot translate into statistical significance (De Veaux 394). Numbers in a table may seem professional and intimidating, but responsible analysis requires translation: “What do you propose are the likely practical applications of your data?”

Journalists must be cautious when reporting on a development based largely on a statistical analysis.  To write an article that will correctly portray the situation, the journalist should know what type of study was done and how many patients were involved
 (Cohn 1989 49-50).  In some cases, the reliability of the study may be affected by the number of participants who left the study before completing the full course of treatment and analysis (Cohn 1989 53).

Lack of any of the conditions above can prejudice the results of the study: therefore, journalists should ask about them.  Furthermore, while an association may be obvious, it does not necessarily prove cause and effect (Levi 63).  

3.  Painting the picture: Proper use of personal examples

While statistics are often the most concise way to convey an experimenter’s results, a story will be more eye-catching and relatable if it includes an anecdote about one of the affected parties.  This is a valuable technique if done carefully, but it can also mislead.

Rare and exceptional cases may make good news, but their unusual nature must be reported in order to avoid conveying a dishonestly false impression (Levi 63).  Reporting multiple anecdotes of affected people – without providing data about the population from which they are drawn – may suggest that the problem is more serious than it is, while in fact such “clusters” are likely all tied to the same root cause (LaFountain 51).  Rather, journalists should explain the link between those affected. 

C.  Personal beliefs and objectivity: what’s a journalist to do?

To promote integrity and credible objectivity, traditional journalistic ethics prohibit reporters from involvement in political campaigns or public service where it would damage the journalist’s impartiality as perceived by readers (Society).  This need for objectivity is especially vital in a field such as medical journalism, which encompasses such hot-button issues as stem-cell research and end-of-life care.

In a study described in their book The Moral Media: How Journalists Reason About Ethics, Lee Wilkins and Renita Coleman examined journalists’ ethical reasoning, presenting journalists with hypothetical conundrums and observing the responses.  They concluded that journalists overall were strong ethical thinkers and that the strongest were those who had a definite internal sense of right and wrong.  Wilkins and Coleman also found that choice and opportunity to use critical thinking skills in the work environment were important for ethical thought (Wilkins 53).

Journalists who are ethical thinkers are a vital buffer in the news process.  They serve as a connection and filter between the subjectivity of the source and the need for an objectively factual report that allows the readers to make their own decisions.

In a 2003 interview on PoynterOnline
, Doug Floyd, editorial page editor of The Spokesman-Review in Spokane, Washington, shares his opinion on personal opinions.  He warned that readers may believe that journalists involved with activism on an issue cannot present that issue objectively.  At the same time, he stated that journalists must be aware of and recognize their own opinions but actively seek to present both sides of an issue fairly (McBride).  Floyd, however, writes from the position of a city newspaper, a position wherein he may deal more with political and community issues than scientific ones.  In such scenarios, there often are indeed two sides that may be equally right depending on the specific group with whom the reader sympathizes.   As Cohn points out, science stories are more likely to have a definitive right and wrong – until a new study inverts them (Cohn 1996 110).

“If you have a staff full of writers, editors and photographers who have no convictions and no sense of community, then you're going to get dishwater journalism,” Floyd said (McBride).   Conviction is a vital quality for a reporter.  Informative, correct scientific stories in the popular press depend upon writers who believe in the value of scientific interchange and the importance of using a free press to inform the public about it.  The next chapters discuss three controversies in which journalists did just that. 

Chapter III: MMR Vaccines and Autism

Scientific findings indicating that the combined measles, mumps and rubella vaccine might be linked to childhood autism sparked a media controversy that spanned the Atlantic.  The story begins with research done by a London physician.

A. Sounding the First Alarm: the Wakefield Papers

1. The Paper in The Lancet 
The academic paper that appeared in The Lancet on February 28, 1998 triggered a controversy which remains unresolved eight years later.  When Andrew Wakefield and his colleagues studied twelve children between the ages of 3 and 10, they reported an association between gastrointestinal disease and developmental or behavioral problems.  They described the “opioid excess” theory of autism, which posits that “autistic disorders result from the incomplete breakdown and excessive absorption of gut-derived peptides from foods, including barley, rye, oats, and [casein] from milk and dairy produce” (Wakefield 1998).

Wakefield et al. reported that in eight of the 12 cases, the child’s physician or parents drew a connection between the child’s receipt of the MMR vaccine and the onset of behavioral changes.  Despite this, the primary conclusion of the study was that the gastrointestinal problems were linked to the behavioral issues.  The discussion section of the paper offers the simple observation that any connection between MMR vaccine and autism would likely be visible in the statistics following the 1998 introduction of MMR to the United Kingdom.  They noted that the available evidence was insufficient to draw conclusions (Wakefield 1998).

2. Through a glass, darkly: Wakefield returns

Two years later, Wakefield and Scott Montgomery published an analysis of the MMR vaccine studies which occurred prior to the drug’s licensing in the journal Adverse Drug Reactions and Toxicological Reviews.  They reported that a study done in the United States in 1971 showed gastroenteritis as a significant or specific adverse effect of the vaccine and that a study done in the United Kingdom showed a side effect of diarrhea (Wakefield 2000 267).  These results do fit in well with Wakefield’s 1998 paper, though they were not a cause of concern for the investigators at the time of the 1971 study (266).

The 1971 study by Stokes et al. had focused on a group of 228 children who had received MMR and a group of 106 children who had not.  Each group was split into subgroups, one from Philadelphia, Pennsylvania, and one from Costa Rica and San Salvador.  The investigators found statistically significant rates of gastroenteritis among the U.S. children,
 though the background rate of gastroenteritis among the Costa Rica-San Salvador population was much higher, so the difference between treatment and control groups did not show as a significant effect in the group as a whole (Wakefield 2000 268).

“The bowel symptoms associated with recent concerns about MMR and regressive autism would not have been detected by any of the reported safety studies,” Wakefield and Montgomery said.  Those symptoms, they, said, occurred outside the 4-week or 3-week follow-up time frame of the safety studies (278).  These concerns do not refer to the 1998 Wakefield paper, since the onset time observed for symptoms in that case was between 1 and 14 days (Wakefield 1998).

Wakefield and Montgomery noted that the brain and immune system develop rapidly in infancy, making this a period of susceptibility to viral infections.  They hypothesized that such infections might “compound both the risk and severity of autism,” (2000 272), a notable change from Wakefield’s 1998 unwillingness to make such statements.

Wakefield and Montgomery also cited interference among the three component viruses of the MMR vaccine occurring in studies in the United States and in Japan (Wakefield 2000 267).  They noted that previous studies showed differing outcomes for measles infection based on whether the patient was also infected with “chickenpox or an encephalitogenetic enterovirus” (272).  This supports their apparent theory that the measles virus, potentially even in weakened or attenuated form such as the MMR vaccine, can be affected by the presence of other viruses – perhaps by mumps and rubella virus as well.

Wakefield and Montgomery urged that separate monovalent
 vaccines for measles, mumps and rubella be made available.  In their discussion of vaccine interference, they stated that “Douglas,” a representative of the pharmaceutical company Merck & Co., Ltd, “admits that we see through this particular glass, darkly” (276).  From this metaphor comes the title of their paper,
 yet nowhere do they directly explain what they mean by it.  The implication is that Douglas perceives a lack of certainty about vaccine interference and that the paper’s authors urge more thorough study of it.

B. And so it begins: What happened in England

1.  A media outburst drops the vaccination rates

Despite the tentative and seemingly innocuous conclusions of the 1998 Lancet study
, the Royal Free Hospital in London held a press conference about Wakefield’s findings. The conference included a warning against “alarmist reports” about the MMR vaccine.  The U.K. Department of Health likewise urged that MMR vaccinations still be given (Colgrove 732).

The U.K. media bestowed immense amounts of media coverage upon the controversy, which built upon a foundation set by earlier health scandals.  The British MMR vaccine’s strain of mumps
 had been linked to an outbreak of meningitis in the early 1990s.  Compounding this was the British government’s loss of credibility following the mad cow disease concerns of 1996 (Colgrove 735; Ratzan “One” 165-66).

In the United Kingdom, vaccination is not compulsory (Colgrove 735). As a result of the controversy, MMR immunization rates in the United Kingdom had fallen to 80 percent in 2003 and to 62 percent in some areas of London (733).  In the peak year of 1995-96, the vaccination rate was 92 percent
 (Boseley 2004).

2. Debate over single vaccines

The debate over whether measles, mumps, and rubella should be offered as single vaccines is encapsulated by an opinion column and the letter in response which appeared in GP: General Practitioner in June 2005.

Chris Lancelot, Lancashire general practitioner and GP columnist, derided the Department of Health for its failure to offer worried parents the choice to vaccinate their children with monovalent vaccines.  His imagined tirade hints at the steps taken by the Department of Health to preserve the primacy of MMR:

You will use MMR, thunders the DoH.  And if you don’t, we’ll stop you using its individual components by making them unavailable on the NHS [National Health Service].  We’ll penalize your GP if your children don’t have the vaccine.  We’ll trot out spokesperson after spokesperson to tell you that MMR is safe.  And we’ll keep this up until we’re blue in the face.  Or until there is a mumps epidemic.  And even then, we won’t allow you to have a vaccine against just mumps: you’ll be offered MMR or nothing (Lancelot 33-34).


Lancelot continued by insisting that, while individual vaccinations are thought to be less effective than the combined trio, it is better to vaccinate with single vaccines than have children go without any due to a fear of MMR.  Interestingly, Lancelot said that he disagreed with Wakefield’s conclusions about MMR, but still sees the value of allowing medical choice (Lancelot).


Arnold Zermansky responded to Lancelot’s piece, scorning Wakefield’s results and insisting that the Department of Health was right to avoid “supporting the use of suboptimal immunisation
 regimens.”  He commented that the head of the Department of Health must be incredibly careful when making decisions that affect the health of a whole nation (Zermansky).


“It is unfortunate that some of the public find a tabloid columnist’s views more credible than the overwhelming weight of evidence-based scientific opinion,” Zermansky wrote. This cutting comment may be unwarranted, since Zermansky failed to cite any evidence that the public was heeding Lancelot (Zermansky).

3. Retracted and revealed

In his letter, Zermansky referred to Wakefield’s “undisclosed financial interests” (Zermansky).  In early March of 2004, the editors of The Lancet disclosed the recently-discovered fact that, during the study published in 1998, Wakefield had been serving both as lead investigator on the gastrointestinal problems study and as a virological investigator for the Legal Aid Board.
  This was considered to be against the conflict-of-interest guidelines set by The Lancet.  The guidelines ask simply, “Is there anything … that would embarrass you if it were to emerge after publication and you had not declared it?”  (Horton 820).    Specifically, Wakefield was being paid by a group backed by parents whose children had been harmed by MMR, a clear conflict of interest (Colgrove 733).


Wakefield replied that the virological studies were separate from the gastrointestinal studies and that, when the gastrointestinal study’s participants were referred to him, none of the twelve children were involved with Legal Aid.  He added that while Richard Barr, the solicitor
 who commissioned him for the virological study, knew of “overlap between patients referred to the Royal Free
 and those whose parents had made contact with Richard Barr,” he did not know of the legal status of the patients in the virological study  (Wakefield 2004 823).

These financial indiscretions came to light a year after Simon Murch, one of the co-authors of the 1998 paper, published an article in The Lancet in 2003 in which he stated that the 1998 paper should not be used as evidence that MMR was linked to autism.  While the connection between gastrointestinal problems and autism reported in the paper was legitimate, he said, this connection was also seen, in further studies, to predate MMR vaccination (Murch 2003).

By the end of 2004, nine others of the 13 authors of the 1998 study had joined Murch in retraction (Ratzan “Truth” 279).

C. Across the Pond: MMR debate in the United States

1.  U.S. takes little notice, but the FDA responds

The MMR scandal made fewer waves in the United States for several reasons, Colgrove and Bayer hypothesized.  Primarily, vaccination is required for schoolchildren in the United States.  They noted that fewer American doctors doubted the vaccine, and they conveyed their confidence to their patients’ parents (Colgrove 735).  Perhaps due to these factors, the American press made much less of a commotion about the MMR scandal than the UK press did (736).  Richard Epstein
 saw a parallel between this situation and the European panic over genetically modified foods, which passed largely unnoticed in the United States (740).

2.  Thimerosal in MMR

Epstein noted, however, that the FDA recommended the removal from vaccines of the possible culprit chemical thimerosal, which he saw as unnecessary overreaction.  Epstein pointed out that autism is “a complex set of conditions” with no one clear root cause, stating that thimerosal, if risky, is a necessary risk for the greater good of an epidemic-free public (742-3).

Thimerosal, which has been used as a preservative in many vaccines (U.S.), has the chemical formula C9H9HgNaO2S (“Thimerosal”).
  Its mercury content is the source of concern, since mercury is a known neurotoxin.  However, the mercury most commonly tested is methylmercury, while thimerosal is derived from ethylmercury
, which may behave differently. 

Thimerosal was introduced in the 1930s.  Since 1968, preservatives have been required in multi-dose vials of vaccines by the United States Code of Federal Regulations. Such multi-dose vials might otherwise permit the growth of bacteria (U.S. “Preservatives in Vaccines”).  Thimerosal was used in concentrations of 0.001 percent to 0.01 percent – the larger amount provides 25 micrograms of mercury per half-milliliter dose of vaccine (U.S. “Thimerosal as a Preservative”). 

In 1999 and 2000, the FDA urged vaccine producers to limit or stop the use of thimerosal.  These efforts have been made easier by the creation of thimerosal-free or trace-thimerosal
 versions of many vaccines (U.S. “Recent and Future FDA Action”). The FDA reports that thimerosal has now been “removed from or reduced to trace amounts in all vaccines routinely recommended for children 6 years of age and younger, with the exception of inactivated influenza vaccine.” (U.S. “Introduction”).

D.  And Yet, It Continues

1. Other Studies

Since the MMR controversy became more prominent, there have been multiple studies of thimerosal’s effects.  David Geier and Mark Geier
 evaluated responses to the Vaccine Adverse Event Reporting System database and to the Vaccine Safety Datalink  database
 (Geier 160).  The VAERS results showed that conditions like autism, speech disorders, mental retardation, personality disorders and thinking abnormalities were much more prevalent in those who had received a diphtheria-tetanus-acellular pertussis
 vaccine containing thimerosal between 1997 and 2001 than in those who had received a thimerosal-free DTaP (164-5).  However, they observed that the children might have received varying levels of thimerosal from other vaccines, so there could be no assumed baseline exposure (165).  The other half of the Geier study showed that the risk for specific types of disorder were associated with thimerosal exposure at specific ages, though they also noted that some children in the study may have been misclassified according to what disease they had (166).  The researchers did disclose a potential conflict of interest: both have served as consultants in cases for the National Vaccine Injury Compensation Program (Geier 160).

Hideo Honda
 and colleagues performed a study of MMR and autism spectrum disorders, or ASD, in Japan.  Yokohama, Japan, was an oddly suitable place for such a study because the rate of MMR vaccination there “declined significantly in the birth cohorts of years 1988 through 1992, and not a single vaccination was administered in 1993 or thereafter.”  Despite this, autism spectrum disorders increased within those cohorts and increased even more following 1993 (Honda 572).  For children born in 1988, ASD rates were 47.6 per 10,000, but this rose to 117.2 per 10,000 for children born in 1996.  Between 1988 and 1992, when MMR vaccination rates fell from 69.8 percent to zero, the ASD rates zoomed, a state of affairs which does not suggest causal relationship (576-577).   The authors concluded that, since withdrawal of MMR failed to decrease occurrence of autism in Yokohama, it would be unlikely to do so in the United States or the United Kingdom (572).  They had analyzed the possibility that children in the study moved away, affecting the numbers, but determined that it had happened scarcely enough to have little effect (577).  

The question that might still need to be addressed about this research is whether the form of MMR formerly used in Yokohama is similar to that used in the United Kingdom or the United States.  Hypothetically, if thimerosal did cause autism spectrum disorders but the U.S. and U.K. vaccines contained more thimerosal than the Japanese version, the Japanese version of the vaccine might not cause ASD.  In that case, removing it would naturally show no effect on ASD in Japan, whereas removal of the thimerosal-containing vaccines might reduce ASD in the United Kingdom or the United States.
On the possible causes for the observed rise in ASD cases, the investigators wrote “… either the rise was a consequence of better ascertainment of cases with high IQ together with a broadening of the diagnostic concept, or it is real but due to some risk factor other than MMR.  Either way it cannot be attributed to MMR because MMR was not being used then” (Honda 577).  It is true that the rise cannot be attributed to MMR.  However, they do not seem to consider the possibility that another risk factor might cause a rise large enough to mask a rate drop caused by the removal of MMR.  Without eliminating the possibility of such a masking factor, the investigators’ conclusion that “terminating MMR vaccination will not lead to a reduction in the incidence of ASD” (577) seems overly optimistic
.

2. And then the Internet got hold of it

Even were the medical community to come to unanimous agreement that MMR was safe, this would not matter if the general public had already become convinced that it was dangerous.  Anti-vaccination sentiment has become prevalent on the Internet.  Richard Zimmerman of the University of Pittsburgh School of Medicine and his colleagues found 78 vaccine-critical Web sites which shared many characteristics.  Most charged vaccines with causing specific diseases or with the risk of dangerous contamination.  Some suggested that the risks of disease were not as great as commonly assumed or alleged that compulsory vaccination represented a government conspiracy or an attack on civil rights (Zimmerman).

In June 2005, Robert F. Kennedy, Jr. published an article
 about the thimerosal scare.  He accused the government of attempting to protect pharmaceutical companies and “hide the risks of thimerosal” while putting children at risk.  Kennedy cited increases in autism diagnosis, dismissing suggestions that the increase is due to improvements in diagnosis.  Kennedy reported with little confidence the argument that multi-dose vials of vaccine, which often require more preservative than single-dose vials, are necessary as a cheaper and easier way to vaccinate large numbers of children.  He mentioned dueling studies which disagree on whether ethylmercury is as dangerous as its more regulated cousin methylmercury (Kennedy). 

Arthur Allen, who covered thimerosal for the New York Times Magazine, wrote a response beginning with the assertion that Kennedy’s piece was error-ridden.
  He cited European studies which, like the Honda study, showed that autism rates continued to increase after the elimination of thimerosal.  He repeated the FDA assurances about the removal of thimerosal (Allen), which, incidentally, Kennedy’s piece failed to discuss.  

Allen described the consulting service of David and Mark Geier as “testifying on behalf of allegedly vaccine-injured kids” and reports that the CDC databases
 they used in their study are considered unreliable by many scientists because they contain “a mishmash of real and garbage vaccine-injury allegations” (Allen).

“Nearly all the reports of autism they tallied came after allegations of the vaccine link had been publicized in the newspapers. In other words, the Geiers report the public’s response to a scare as if it were meaningful data,” Allen wrote.

Championing the theory that the increased diagnoses of autism were just that – increased diagnoses – Allen cited statistics showing a nearly three-fold increase in autism diagnoses among Minnesota children between their 6-year-old and 11-year-old year.  During the 1995-6 school year, autism rates were 13 per 10,000; five years later, there were 33 autistic children per 10,000.  Allen proposes that, unless these children developed autism between the ages of 6 and 11, they were simply being more aggressively diagnosed, unsurprising amid a trend of greater government funding for autism programs.  Allen admits a leap in autism diagnoses, but observes that, in California, it occurred in 1980, ten years after the genesis of MMR but the same year the criteria for autism were expanded.

E.  Intersections: where the principles meet the real-life happenings

While the debate over MMR’s supposed neurotoxic properties is far from over, the story up to this point provides a few key illustrations of the principles analyzed in Chapter II.

1.  The Elliman article

David Elliman and Helen Bedford charge that Wakefield and Montgomery underestimated the rigor of the vaccine studies discussed in “Measles, mumps, rubella vaccine: Through a glass darkly,” reporting an incorrect duration of the follow-up time
 in the Stokes study in 1971 and omitting an important study from the paper.  Elliman and Bedford
 also say that Wakefield and Montgomery’s statistical analysis was flawed, allowing a situation where some individuals figured twice in the summation (Elliman).  If these charges are true, they would indicate a worrying lack of statistical comprehension and analytical rigor which could certainly skew the results.


Elliman and Bedford further state that the Wakefield and Montgomery piece, like the 1998 Wakefield paper, appeared in the public press before it underwent peer review and that the eventual reviewers did not include a specialist in immunization among their number.  They deem this “an important error of omission” (Elliman) on the part of the journal.  The Wakefield and Montgomery paper includes a boldface footnote stating that “In view of the serious implications of the above paper … the paper was sent to a number of referees who have agreed to the comments they made on this paper being published.”  They do not, however, explain who these referees were or where their comments appeared.


Appearance in the lay press before peer review does seem unnecessary when the subject of the study has already been the focus of a press conference and much media review.  Wakefield and Montgomery should have considered that, since the cat had long since left the bag, the extra delay of peer review might well be worth the additional measure of general acceptance it would afford.  It likewise seems unusual that a specialist in the area of the paper would not be called to review it. Since Elliman and Bedford provided no citation for the lack of immunological review in a paper otherwise littered with citations, it may be unwise to take this assertion
 as definitely true.


Furthermore, all of this analysis must necessarily be colored by the possible conflict of interest disclosed by the authors in their footnote.  Elliman and Bedford “have received funding from vaccine manufacturers as well as other sources to attend educational meetings and conduct research” (Elliman), which should cause a journalist to pause before reporting their criticism as soundly as if it were unbiased.


Still, if a journalist is presented with a situation in which the leading or only experts in a field are indeed those who accept compensation from companies, there may be no choice but to report and disclose.


2.  The Retraction Files


The press coverage surrounding the retraction of the 1998 Wakefield paper also shows journalistic principles in action.  Simon Murch explains that in his view the observed correlation was an association, not a causation, of MMR and autism, a subtle distinction that a journalist unversed in statistics might not be able to properly report.  Murch states that the true result of the study was evidence for a causative relationship between gastrointestinal problems and autism which he said requires further study (Murch).


The fiasco surrounding Wakefield’s financial conflict of interest highlights the limitations of peer review.  Reviewers in this case had no power to see what the investigator had not yet disclosed.  When the conflict came to light, however, the editors properly made it public (Horton).  Since the new information might have affected the original report’s appearance in the pages of The Lancet, it certainly deserved to appear in those same pages.  The journalists who wrote on what appeared first could not be faulted as long as they gave the new information equal attention.

3. Last Words

The tale of the MMR controversy illustrates key principles of scientific journalism.  It provides a glimpse of the muddled sides of the story that can result when sources are partial to one side or another, and statistical precision is a point of contention in this muddle.  This case also demonstrates the difficult situation of a conflict of interest discovered post-publication.

Chapter IV: Hormone Replacement Therapy


Many Americans eagerly anticipate scientists’ discovery of treatments that will slow or reverse the signs of aging and its unpleasant or painful side effects.  Hormone replacement therapy was welcomed as such a development by many women and doctors, but researchers and journalists retained a level of skepticism.  Studies disagreed wildly on whether the treatment side effects were worth the intended purpose, and journalists covered both sides in turn.  Many women were left wondering whether to take their hormone pills as journalistic assessment of the relative risks and benefits seesawed through the media.

A. History of the hormones

1.  A background look

Hormone replacement therapy was designed to replace the estrogen – and sometimes also the progesterone – that no longer circulated through the bodies of menopausal women.  The immediately visible effects of the drugs included relief from such symptoms as hot flashes, pain or night sweats (“Estrogen”).

A 1993 report in the New York Times noted that hormone replacement therapy had been popular for thirty years as a treatment for menopausal women.  Early forms had prescribed large daily doses of estrogen, which were later proved to cause uterine cancer.  By the 1990s, there were multiple forms of therapy, offering lower doses and sometimes a cocktail of different hormones.  Patients’ worries about hormone replacement therapy included dislike of the side effect of postmenopausal vaginal bleeding, a sense that hormonal manipulation was unnatural and concerns that the hormones could cause breast cancer (Brody).  The disease-causing potential of the hormones is the factor that would rear its head repeatedly over the course of the next decade.

In the 1993 article, Dr. Leon Speroff of Oregon Health Sciences University was quoted as saying that, for women with a family history of heart disease, the chance that hormone replacement therapy could reduce the risk of heart disease might outweigh the breast cancer risk (Brody).

2.  The Nurses’ Health Study

A prominent source of data about hormone replacement therapy and its effect on breast cancer was the Nurses’ Health Study, an observational study which followed the health histories of more than 100,000 women via mailed questionnaires, beginning in 1976.  A 1985 study of estrogen use concluded that “the age-adjusted relative risk of coronary disease in those who had ever used them [postmenopausal hormones] was 0.5 (95 per cent confidence limits, 0.3 and 0.8; P = 0.007), and the risk in current users was 0.3 (95 per cent confidence limits, 0.2 and 0.6; P = 0.001)” (Stampfer 1985, abstract)
.

Six years later, another study found that “after adjustment for age and other risk factors, the overall relative risk of major coronary disease in women currently taking estrogen was 0.56 (95 percent confidence interval, 0.40 to 0.80); the risk was significantly reduced among women with either natural or surgical menopause” (Stampfer 1991, abstract)
.

A third study found “a modest degree” of increased breast cancer risk in users of estrogen therapy compared to “never-users,” but found that women who had used and stopped were not at increased risk.  Those who had stopped use had a relative risk of 0.91 with a 95 percent confidence interval of 0.78-1.07. The relative risk for current users of “replacement estrogen” was 1.33 with a confidence interval of 1.12-1.57.  “Women currently using unopposed estrogen (RR = 1.42, CI = 1.19-1.70), estrogen and progesterone (RR = 1.54, CI = 0.99-2.39), or progesterone alone (RR = 2.52, CI = 0.66-9.63), were all at increased risk of breast cancer compared with never users” (Colditz 1992, abstract)
.

A study done in 1996 showed “marked decrease in the risk of major coronary heart disease among women who took estrogen with progestin (multivariate adjusted relative risk, 0.39; 95 percent confidence interval, 0.19 to 0.78) or estrogen alone (relative risk, 0.60; 95 percent confidence interval, 0.43 to 0.83), as compared with the risk among women who did not use hormones.”  They found no such risk of stroke for either users of estrogen and progestin “(multivariate adjusted relative risk, 1.09; 95 percent confidence interval, 0.66 to 1.80) or estrogen alone (relative risk, 1.27; 95 percent confidence interval, 0.95 to 1.69)” (Grodstein 1996, abstract; correction)
.

When dealing with reportage of such relative risks, it can be helpful to note the amount of risk across the whole group.  A small percentage reduction in a very prominent risk may mean more than a large percentage reduction in a very slight risk. 

3.  Consumer Reports on Health in 1995

In November 1995, an article in Consumer Reports on Health repeated the warning with an addition.  The article reported that hormone replacement therapy might increase the risk of breast cancer and other problems ranging from gallstones to liver disease, even as it relieved symptoms of menopause, lowered cholesterol and cut the risk of coronary heart disease and bone fractures (“Estrogen”).

The article mentioned
 multiple studies on hormone replacement therapy. In one, “Harvard researchers reported the results of a large study” concluding that the risk of breast cancer increased by 46 percent for women who took hormones for more than five years.  Some other studies, not identified by name in the article, showed no increased risk while others showed only a slow risk increase after five years.  One other, “which came out right after the Harvard study, actually showed a reduced risk” (“Estrogen”).  

4.  Fifteen months later

The article in November 1995 included a notation that estrogen alone could lead to increased risk of uterine cancer; while the addition of progesterone to the regimen removed this risk, the combination of hormones seemed to offer reduced levels of estrogen’s benefits
 against heart disease (“Estrogen” 1995).  In February 1997, a short article in Consumer Reports on Health reported that in fact, both regimens offer equal prevention of heart disease.  In another departure from the 1995 article, the 1997 article cited the New England Journal of Medicine of August 15, 1996 (“Research Notes”).

This second article from Consumer Reports on Health is barely 3 percent of the length of its forerunner,
 which may be attributable to a few factors.  First, this article was a follow-up; reprinting the same material twice may only frustrate longtime readers.  Also, a general-interest article need not present technical details about methods and analysis when its purpose is to quickly provide readers with basic information.  Besides, this article, unlike its predecessor, gives the readers enough citation detail that they could find and read the original article if desired (“Estrogen” 1995; “Research Notes” 1997).


B. What Happened Next

1.  1998

In November 1998, Consumer Reports on Health reported on a study published in the Journal of the American Medical Association.  This study examined the effects of estrogen and progesterone in women who already had coronary heart disease.  It was the first clinical trial testing these effects, though observational studies had shown that heart attacks and deaths occurred with equal frequency in women receiving placebos as in women receiving the hormones after four years.  In the first year, however, the rate of “coronary events” was higher among the hormone-takers, who overall also had a higher risk of developing blood clots (“Does”).

These alarming figures are mitigated by the article’s observation that the increased risk during that first year was “barely statistically significant” and that a drop in the risk, albeit a non-statistically significant one, did occur in subsequent years.  The article concluded with the study’s hopeful finding that the hormones did improve the women’s cholesterol levels and might indeed therefore offer long term benefits for the heart (“Does”).


2.  As it all fell down 


Almost four years later, the hormone bubble popped.  In July 2002, a federal study of estrogen/progestin hormone replacement therapy was stopped early.  Researchers had determined that the 16,000 participating healthy women were being exposed to more risk than benefit from the drugs (Kolata 7/14/02).  While the women showed a reduced risk of colorectal cancer and bone fractures, the tradeoff in “increased risk of breast cancer and cardiovascular risk” made continued usage of the drugs an unacceptable risk (“Abbreviated”). The findings included “a 41 percent increase in strokes, a 29 percent increase in heart attacks, a doubling of rates of venous thromboembolism (blood clots), a 22 percent increase in total cardiovascular disease, and a 26 percent increase in breast cancer” (National).

Many news outlets covered this finding extensively. Diana Zuckerman, noting the sudden media rush toward the story, attributed it to a lack of public relations pressure behind earlier studies pointing to problems with hormone replacement therapy (Zuckerman).


Dr. JoAnn Manson, chief of preventive medicine at Harvard’s Brigham and Women’s Hospital in Boston (Berger) and a principal investigator with the Women’s Health Initiative, the agency behind the study, stated in an interview with Harvard Women’s Health Watch that short-term use of the estrogen-progestin combination was likely acceptable, since the study did not show risks to participants until they had used the hormones for four to five years.  Manson added that the estrogen-only section of the study had not shown an “unfavorable benefit-risk ratio,” and patients should feel no “urgency to discontinue the medication (“Abbreviated”).


That would come in April 2004, when the estrogen-only arm of the study was stopped, also early, after almost seven years.  The Council on Hormone Education
 believed the most important result to be the non-statistically-significant 23 percent reduction in breast cancer, followed by a 9 percent reduction in coronary heart disease.  The trial was halted because of a 39 percent increase in stroke, but the average age of women in that arm of the study was 64 at the beginning of the study and 70 at its abrupt conclusion (“Hormone”).


  The Council on Hormone Education website contains the disclaimer that it is “supported by an unrestricted educational grant from Wyeth Pharmaceuticals” (Council).  Wyeth counts among its products Premarin, a form of conjugated estrogen, which makes it relevant that a Wyeth-supported group found most important the positive-effects results of the study. 

An article in OBGYN & Reproduction Week cited Dr. David Archer’s assessment that the results should still be considered “positive for younger postmenopausal women who are symptomatic and need estrogen therapy to alleviate menopausal symptoms.”  Dr. Leon Speroff said that it was unknown whether the breast cancer increases related to hormone replacement therapy represented creation of new tumors or aggravation of existing ones.  He added that the study’s two wings
 were not directly comparable to each other because the populations differed in ways ranging from weight to lifestyle to health history
 (“Hormone”).

In March 2004, the Women’s Health Initiative released a report on the estrogen-only study, according to an article in the New York Times.  This time, they reported “no increased risk of breast cancer or heart disease in up to six years of use,” but furthermore asserted that estrogen alone offered no more increased risk of stroke than did estrogen and progestin (Berger).

“Dr. Isaac Schiff, chairman of a task force on hormone therapy for the American College of Obstetricians,” believed that these second findings made the first seem less reliable.  He also was part of a group of scientists observing that the estrogen-and-progestin trial had an average participant age of 63, more than ten years older than the average age of onset for menopause.  The reported results might not even be applicable to younger women (Berger).  It is poor judgment to apply the results of research studies to demographic groups who weren’t included in them: in this example, it simply can’t be known whether younger women’s bodies might react differently to the chemicals.  

Manson noted that this viewpoint might have promise because younger women are naturally less susceptible to heart attacks, strokes or dementia (Berger).

“Hormone therapy has lost its luster for the prevention of chronic diseases, but it will still be used for the treatment of hot flashes and other symptoms, and I think short-term use will become nearly as frequent as before,” Manson was quoted in a New York Times article.  She said that short-term use
 of hormones would not heighten the risk of breast cancer, but that the risk of heart attack, blood clots or stroke would increase during the first year of use.  Women with an already increased risk of heart disease should avoid even short-term use of hormone replacement therapy, she said (Berger).

C.  Intersections: where the principles meet the real-life happenings

1. Statistics … So that’s why!

As hormone replacement therapy collapsed like a house of cards, doctors and public health officials were left wondering why all previous studies of hormone replacement therapy had indicated much more hopeful results than the Women’s Health Initiative study.  The answer lay in the difference between the observational studies which had composed the previous data set and the clinical trials of the WHI (Kolata 4/23/02).


Whereas organizers of randomized trials can ensure that groups within their studies are homogeneous with respect to habits which might affect the outcome of the treatment, observational studies cannot be so controlled.  Researchers began to hypothesize that the women who had taken hormone therapy in fact were self-selected to be healthier overall.

“One third of the women who start taking estrogen are no longer on it at the end of one year, and half are no longer on it by the end of two years. The small group that takes it for many years is very unusual.  They are very conscious of their health and of doing things to promote their health.  It may not be the pill you are taking, but that you are the kind of person who keeps taking pills,” said Jacques E. Rossouw of the National Heart Lung and Blood Institute in a New York Times article (quoted in Kolata 4/23/02).

The article reported that statisticians had adjusted for such differences in their analyses, but admitted that some factors might have remained unaccounted for.  

This shows the vital importance of statistical comprehension to the medical journalist.  Even if the journalists were not responsible for detecting the reason behind the differing results, it falls to them to explain to a confused readership just why the studies might have opposite conclusions.

2. Consumer Reports on Health … comparative results

Consumer Reports on Health published two articles about hormone replacement therapy three years apart.  The two articles, taken together, provide an example of how to cover research studies – and how not to cover them.

In 1995, Consumer Reports on Health referred to the results of multiple studies about hormone replacement therapy.  While it did note that one was “the best study yet” about estrogen’s and/or progesterone’s effects on cholesterol, there was no other apparent evaluation of the studies’ relative credibility (“Estrogen”).  This does a disservice to readers – it is inaccurate to report all sides of a development, all conflicting studies, as automatically equally valid (Cohn 1996 110).
Consumer Reports on Health combined all the studies into one trim sentence: “Overall, the conflicting evidence suggests that the hormones have a relatively weak effect on the likelihood of breast cancer – at worst, perhaps a 20 to 30 percent increase over 15 years of treatment” (“Estrogen”).

It is unclear, from the article, how that sentence was determined.  In a general-interest publication like Consumer Reports on Health, it gives the misleading implication that conflicting studies can be resolved simply by averaging their results.  

The 1998 article in Consumer Reports on Health has some advantages over this.  While it deals with only one study, it describes the statistical validity of the findings, explaining which trends were statistically significant and which weren’t.  It compares the findings to preexisting data, but notes that the researchers felt a longer study might have shown a benefit (“Does”).  This is how a study should be reported: presentation of the results along with an explanation of how much weight should be assigned to them.

3.  Last words

It seems that, no matter what the publicized result of a study on hormone replacement therapy, another study opposing it will soon surface.  Sometimes the differences are attributable to the method of statistical analysis used.  This is the normal way of scientific interchange; it just remains for journalists to report on it as it happens.

Chapter V: (Don’t) Eat your heart out – the fen-phen story


When a popular diet drug was found to be causing heart disease in healthy young takers, the New England Journal of Medicine agreed with the FDA that the safety of the public was a more pressing concern than prior publication.

A.  History of a Heartache


1.  Popularity


In 1996, the journal The Physician and Sportsmedicine reported on a new combination of diet drugs, fenfluramine and phentermine
.  Fenfluramine was an appetite suppressant, while phentermine seemed to increase the body’s metabolism and speed calorie-burning.  Both were non-addictive non-amphetamines and had been available as separate drugs for twenty years
, though they were “prescribed separately, used infrequently, and only for 12 weeks, as their labels directed” (“Tracking” 17).


Mixing phentermine with fenfluramine or the related chemical dexfenfluramine was an off-label use, meaning that the FDA had not approved the combination even though the individual drugs alone were approved (Fackelmann).


Off-label use is not uncommon in the pharmaceuticals industry: “the American Medical Association has estimated that as many as 40% of all prescriptions are issued for off-label use.”  This practice is generally tolerated by officials, such as the FDA, as long as the use, which cannot be experimental, is accepted by the scientific community, “usually as evidenced by peer-reviewed publications addressing the off-label use.”  While they may be free to prescribe and provide without fear of regulatory backlash, health professionals might still need worry about the possibility of civil suits.  In these, however, the plaintiff must prove that the prescribed off-label use was so far from common practice as to constitute negligence (Vivian).


Michael Weintraub, M.D., did a 4-year study of the combined drugs, finished in 1987 and published in 1992 (Mundy 46).  It showed that when both fenfluramine and phentermine were used in combination with exercise, study participants lost an average 16 percent of body weight in 8 months, compared to a 5 percent
 loss of body weight for those taking a placebo. Partly because of Weintraub’s study, prescriptions rose from 60,000 annually in 1992 to more than 1 million in 1996 (“Tracking”).


In what might soon serve as a chilling foreshadow, Susan Speer, instructor of clinical nutrition at the University of California Los Angeles/Santa Monica Family Practice Residency in Santa Monica, warned of an association between appetite suppressants and pulmonary hypertension (“Tracking”).  Pulmonary hypertension is thickening of blood vessels that supply the lungs (“Studies”).

B.  Dieting to Disaster

1.  Hitting the fan

The fen-phen bubble burst on July 8, 1997.  On that day, the Mayo Clinic went public with a study showing “unusual valvular heart disease” in fen-phen patients.  Eight of the 24 patients had pulmonary hypertension; each had a thickened, leaking heart valve (“Valvular”) with an unusual white coating (“Study”).  Leaky heart valves force the heart to work harder, since each beat sends less blood through the arteries.  This may lead to congestive heart failure (Fackelmann).  

The patients, all women an average of 43 years old, had had no heart disease before beginning fen-phen treatment an average of one year prior.  Heidi Connolly, the cardiologist who authored the paper, recommended that current fen-phen recipients discuss the findings with their doctors to determine whether the benefits of weight reduction outweighed the apparent risks of the drug (“Valvular”).

The New England Journal of Medicine permitted the public release of the findings seven weeks before their publication in the September 1997 issue of the journal. This violation of the Ingelfinger rule was allowed because of the level of risk to fen-phen users that was reported in the findings.  In addition, the FDA sent physicians letters about fen-phen on the day of the release (Beran 47).  Physicians were asked to report “any suspicious cases of heart valve disease in people taking diet drugs.”  By August 29, less than two months later, the FDA had a total of 101 cases
 of valvular heart disease in patients taking fenfluramine or dexfenfluramine, most combined with phentermine (Fackelmann).

Additionally, the FDA studied echocardiograms
 of fen-phen users who had shown no symptoms of heart trouble.  Thirty percent of those scans showed abnormalities which might be preludes to congestive heart failure.  Kathleen Fackelmann, writer for Science News, rightly observed that, despite all of this, the drugs’ complicity in the heart problems could not be completely proven.  Since the patients had not had echocardiograms before taking fen-phen, there was no point for comparison and therefore no absolute assurance of proof since those patients might have had heart problems before the drug (Fackelmann).  Of course, science deals in disproof on one hand, but only in “support of hypotheses” on the other, so absolute proof is rarely found.  Yet, most of the scientific community judged this news significant enough to merit wariness of the drugs in question.

Pharmacologist Raymond Woosley of Georgetown University Medical Center
 believed that this ignominious failure of FDA-approved drugs merited skepticism of the approval process for new drugs.  While one might assume that the “FDA would never approve a drug that could cause lung or heart disease,” that is what occurred, Woosley observed (quoted in Fackelmann).  This is an unfairly simplified assessment since the FDA approved only the individual drugs, not the combination.

2.  Studies and criticisms

After the publication of the Connolly study, the results were judged “sufficiently compelling for the manufacturers of fenfluramine and dexfenfluramine to voluntarily remove them from the market.”  Phentermine remained available (“Studies”).

Nelson Schiller, a doctor in San Francisco, expressed doubts about the blame laid on fen-phen, because his California practice saw very few heart valve problems among fen-phen users referred to them for echocardiograms (1160).

1998 brought three more studies on fen-phen to the pages of the New England Journal of Medicine.  In the first, echocardiograms of “overweight patients who had not taken fenfluramine-derived diet drugs” showed abnormal heart valves at a rate of 1.3 percent, while the echocardiograms of fen-phen takers had 13 percent to 26 percent abnormalities (“Studies”).  Schiller commented that there was no indication that the study was blinded, which could make a difference when the means of evaluation is a subjective assessment of “a highly variable color signal” (1160).

In the second study, “computerized medical records” showed significant development of previously nonexistent heart valve disease in patients who had taken fenfluramine or dexfenfluramine for more than four months.  Risk of disease seemed slight in short-term
 use of those two drugs, while non-users showed no development of disease (“Studies”).  Schiller noted that the annual risk of disease for users, while statistically significant compared to the zero chance shown in the control group, was still a “minuscule” <0.07 percent
 (1160).

The third study examined echocardiograms of “patients taking regular and long-acting forms of dexfenfluramine and on patients taking a placebo.”  A significant increase in valve regurgitation, or leaking, among the treatment group disappeared into non-significance when the “more stringent FDA criteria” were used (“Studies”).

Yet another study analyzed by Schiller, the Burger study, examined echocardiograms of 226 very long-term
 takers of fen-phen.  Even with two independent evaluations, with patients counted as having a heart problem even if only one of the evaluations so indicated, only six patients were found to suffer from regurgitation
.  “It would seem then, that as studies have become more scientifically rigorous, the role of fen/phen
 in valve disease appears to be approaching the vanishing point,” Schiller said.  He allowed that there might be legitimate geographic differences, perhaps in climate, which would provide confounding factors to a nationwide comparison of fen-phen users.

He stated concerns about the $4 billion combined price tag of the echocardiograms recommended to every fen-phen patient and about the “legal stampede” whose component attorneys combed his patient rolls for fen-phen-caused injuries or asked him to provide expert testimony – on both sides of the issue.  Schiller urged that echocardiography laboratories undergo a transition from qualitative to quantitative evaluation and adopt “a multifactorial index of severity” (1161).

These arguments seem to make a valid point, but must be balanced with the following disclaimer from the end of Schiller’s article:  “Dr. Schiller has consulted with counsel representing A.H. Robbins, American Home Products and Wyeth-Ayerst and may continue to do so.  However, the opinions expressed here are entirely his own” (1162).  This does not exactly sound like Schiller is ‘in the pocket of’ the fen-phen-producing pharmaceutical companies named, but does raise some interesting questions.  Can an expert whose views align with one side of a prominent legal battle offer those opinions to the representatives of that side without raising the specter of conflict of interest?

3. Response?

Lemuel A. Moyé and A. Fred Annegers, of the University of Texas School of Public Health, wrote an article arguing that the Burger study does not in fact show fenfluramine blameless.  They point out that the 226 patients in the final accounting represent less than half of the 591 original participants.  Such a high drop-out rate could critically skew the result.  

They also argue that Burger used another study, the Framingham study, as a point of comparison, but chose it erroneously since there was a significant age difference between the two studies’ populations.  When Moyé and Annegers recalculated the results, separating patients by age and gender and comparing those cohorts to the corresponding cohorts in the Framingham study, they came up with ratios for observed prevalence that were 1.33 times
 and 2.01 times
 the expected prevalence.  Moyé and Annegers concluded that Burger’s results supported the hypothesis that fenfluramine had caused the valve disorders and thence that Schiller’s article was invalidated (Moyé 1434).

This seems to be an overly enthusiastic dismissal.  Schiller did indeed build part of his argument on the Burger study, but a significant portion of his argument is based on other studies which Moyé and Annegers did nothing to refute.  In an interesting counterpart to the disclosure statement in Schiller’s article, the response piece ends, “Both Dr. Moyé and Dr. Annegers have been retained by counsel as experts for the plaintiffs in ongoing fenfluramine legislation” (Moyé 1435).  Just as Schiller’s disclosure did, this brings their credibility into question.  Schiller’s disclosure stated that the opinions stated were his own, despite his advisory status, a distinction that Moyé and Annegers do not draw.  Still, they do not directly disclose any financial compensation, which might mean there is none and they simply act as advisors to the side they agree with or might mean that “retained” is here a synonym for financial compensation.

4.  Public reaction?

In 2004, a study published in Preventive Medicine examined Americans’ use of prescription weight-loss pills between 1996, the year before fen-phen was withdrawn from U.S. markets, and 1998.  1998 was the year of the Behavioral Risk Factor Surveillance System, a “random-digit telephone survey” in Arizona, Florida, Iowa, Michigan, West Virginia and Wisconsin.  The BRFSS had a 72.2 percent completed questionnaire rate (Blanck).  Two percent of the 16,460 respondents had used diet pills.  Half of those had used fen-phen, one fourth had used dexfenfluramine, and one seventh had used phentermine.  

The researchers found that 92 patients had still been taking fenfluramine or dexfenfluramine in May 1997; 32 of them
 stopped between the public advisory in July and the market withdrawal in September.  27 more “stopped taking the pills in September and October”, and the final 33 people stopped over the next 13 months.  They hypothesized that some patients might find the thought of weight loss compelling enough to risk the heart disease.  They also found that only 27.1 percent of fen-phen users had an echocardiogram as per government recommendations.  This may not signify a willful disregard of the warnings, though, since failure to have an echocardiogram was linked to lack of health insurance (Blanck).

C.  Intersections: where the principles meet the real-life happenings
1.  The Big One

The most prominent illustration of risk communication principles in this incident is, of course, the prominent bending of the Ingelfinger rule.  This is one of the exceptions Ingelfinger spoke of, when the possible consequences of delay are judged so great that immediate public notification is necessary  (Altman 5/18/96).



2.  No, it’s not; Yes, it is.

The incident with the dueling articles of commentary
 also brings up some interesting principles.  Both articles include references to statistical errors in the studies.  Schiller commented on lack of blinding in one study and statistical significance despite real-world triviality in another.  He also noted the perils of too-close dependence on a subjective means of analysis.  Moyé and Annegers decry the Burger study for its imprecise adherence to the statisticians’ rule of comparing like to like and thence avoiding confounding factors.  Both articles also invite the reader to question whether an advisory role in a legal conundrum automatically brings loss of objectivity.

3.  But what does it matter after all?

Another illustration comes with Heidi Blanck’s study of patient responses to the fen-phen scandal.  The lifesaving exception which granted immunity from the Ingelfinger rule resulted in action from only one third of the study respondents.  Admittedly, 27.8 percent of selected participants either refused to take the survey or failed to complete it, and 44 states were omitted from the analysis.  Still, this draws attention to the crucial problem of risk communication.  Risk alert stories do no good if the public fails to read them, if distrust in the media leads patients to discard the warning, or if the readers lack the means to take diagnostic or preventative action.

4.  Last words

The fen-phen case is primarily useful for illustrating proper breakage of the Ingelfinger rule.  Like other cases, it also shows the difficulty of gathering an objective report from possibly biased sources.  It also offers an abbreviated glimpse into the warning’s aftermath.

Chapter VI:  Conclusion – So Now, What Next?

What is one to make of this dizzying proliferation of studies and statistics, analysis and hasty reaction?  Each of the three case studies illustrates a slightly different emphasis of ethical necessity within the profession of scientific and medical journalism.

A.  MMR

Was Dr. Wakefield right to publicize so vehemently against MMR?  Were his concerns about thimerosal justified?  When rates of autism increase, is it due to thimerosal in childhood vaccines or to increasingly aggressive diagnosis?  If rates should drop, would that be due to removal of thimerosal or to some other factor?  These questions can’t be answered.  Still, a journalist’s purpose is not to answer all the questions, but to ask.  Journalists listen to the answers and pass them on, explaining their significance and helping clarify any bias on the part of study authors that may affect the validity of their results.  When past answers are proven to be more biased than was known or are even withdrawn, the journalists’ job is to swallow their pride and print a retraction with as much publicity as the original received.

B.  Hormone Replacement Therapy

Does estrogen cause or prevent heart disease?  Is the relief of symptoms worth the risk?  The statistics disagree, as statistics have a tendency to do.  The journalist’s mission here is to decode the battling charts and graphs, discovering logical reasons for discord and explaining those reasons to readers.

C.  Fen-Phen

Does fen-phen give its users failing hearts when they’d hoped for slimming waistlines?  Was the FDA right to call for the drugs’ removal from the shelves?  For once, these answers seem both decisive and nearly unanimous.  Reporting these resounding alarms is at the heart of a journalist’s purpose.  Beyond the need to sell papers and magazines, beyond the need to ensure a scoop or protect the Ingelfinger rule, journalists need to quickly disseminate vital information in time to save lives.  Even with such seemingly definitive answers, some experts remain eager to debate the worth of fen-phen.

D. What then, to make of the questions?

When even the most conclusive answers still raise questions, the pursuit of finality might seem useless.  It is tempting to boil down decades of news into one snappy concluding sentence, ready to be crossed, dotted, printed, signed, shelved and left for dusting, but that simply isn’t enough.  The journalist’s purpose is stronger than that.  The pen is as mighty as the microscope.  As long as scientists write grant applications, there will be more dangers raised, more questions to be asked, more answers to be analyzed and more people scanning front pages to look for confirmation of their worries or assuagement of their fears.

Bibliography

“Abbreviated hormone replacement therapy trial answers some questions, raises new ones.”  Harvard Women’s Health Watch October 2002: 10(2): 2-4.

Altman, Lawrence K.  “The Ingelfinger rule, embargoes and journal peer review – part 1.”  Lancet 18 May 1996 347(9012): 1382-1386.

Altman, Lawrence K.  “The Ingelfinger rule, embargoes and journal peer review – part 2.”  Lancet 25 May 1996 347(9013): 1459-1463. 

Aroney, Constantine.  “Media coverage of scientific presentations.”  The Medical Journal of Australia 7 October 2004 177: 374-5. 

Allen, Arthur.  “Sticking Up for Thimerosal.”  2 Aug. 2005.  Slate.com “medical examiner” feature.  Accessed 4 Sept. 2005.  <http://www.slate.com/id/2123647/?nav=fo>.  

Beran, Eileen R.  “Early warning about fen-phen.” The Physician and Sportsmedicine August 1997: 25(8): 47. 

Berger, Leslie.  “On Hormone Therapy, the Dust Is Still Settling.”  The New York Times 6 June 2004: 15:1.

Blanck, Heidi Michels; Laura Kettel Khan and Mary K. Serdula.  “Prescription weight pill use among Americans: patterns of pill use and lessons learned from the fen-phen market withdrawal.”  Preventive Medicine Dec 2004. 39(6): 1243-1248.

Blum, Deborah. “Investigative Science Journalism.” A Field Guide for Science Writers.  Deborah Blum and Mary Knudson, ed.  New York: Oxford University Press, 1997.

Boseley, Sarah. “MMR vaccinations fall to new low.”  The Guardian 24 September 2004: 2. 

Brody, Jane E. 1993.  “Personal Health; Deciding how, or whether, to treat menopause.”  The New York Times 8 December 1993: C16.

Burkett, David Warren.  Writing Science News for the Mass Media. 2nd ed.  Houston, TX: Gulf Publishing Company, 1973. 

“Clinical: Autism and Asperger’s syndrome.”  GP: General Practitioner 13 May 2005: 73-80. 

Clements, CJ and S Ratzan.  “Misled and confused?  Telling the public about MMR vaccine safety.”  Journal of Medical Ethics 2003: 29:22-26.

Cohn, Victor.  News & Numbers.  Ames: Iowa State University Press, 1989. 

Cohn, Victor.  “Telling the Public the Facts – or the Probable Facts – About Risks.” Handbook for Environmental Risk Decision Making: Values, Perceptions and Ethics.  C. Richard Cothern, ed.  Boca Raton: Lewis Publishers/CRC Press, Inc., 1996.

Colditz GA, MJ Stampfer, WC Willett, DJ Hunter, JE Manson, CH Hennekens, BA Rosner, FE Speizer.  “Type of postmenopausal hormone use and risk of breast cancer: 12-year follow-up from the Nurses' Health Study.”  Cancer Causes & Control September 1992: 3(5):433-9.

Colgrove, James and Ronald Bayer.  “Could It Happen Here?  Vaccine Risk Controversies And The Specter Of Derailment.”  Health Affairs  May/June 2005: 24(3): 729-739. 

Council on Hormone Education. 2005.  Accessed May 27, 2006. <http://www.hormonecme.org/CMEAboutUs.asp>.
De Veaux, Richard D. and Paul F. Velleman.  Intro Stats.  Boston: Pearson Education, Inc., 2004.

“Does estrogen really protect the heart?”  Consumer Reports On Health November 1998:  10(11): 11.

Elliman, David and Helen Bedford.  “MMR vaccine: the continuing saga.”  British Medical Journal 2001: 322: 183-84.

Epstein, Richard A.  “It Did Happen Here: Fear and Loathing on the Vaccine Trail.”  Health Affairs  May/June 2005 24(3): 740-743.

“Estrogen replacement: More important than ever.”  Consumer Reports On Health November 1995: 7(11): 121-124. 

Fackelmann, Kathleen.  “Diet Drug Debacle.”  Science News 18 October 1997: 152(16): 252-253.

Freedman, David, Robert Pisani and Roger Purves.  Statistics 3rd edition.  New York:   W. W. Norton & Company, 1998.

Friedman, Sharon M., Sharon Dunwoody and Carol L. Rogers.  Scientists and Journalists: Reporting Science as News.  New York: The Free Press/Macmillan, Inc., 1986.

Frith, Maxine.  “New fears over HRT link to breast cancer as doctors halt another trial.”  The Independent 3 February 2004.

Geier, DA.  “A two-phased population epidemiological study of the safety of thimerosal-containing vaccines: a follow-up analysis.”  Medical Science Monitor : International Medical Journal of Experimental and Clinical Research.  April 2005: 11(4): CR160-170.

Greenberg, Joel.  “Using Sources.”  A Field Guide for Science Writers.  Deborah Blum and Mary Knudson, ed.  New York: Oxford University Press, 1997.

Gregory, Jane and Steve Miller.  Science in Public: Communication, Culture and Credibility.  New York: Plenum Trade, 1998. 


Grodstein, Francine, Meir J. Stampfer, JoAnn E. Manson, Graham A. Colditz, Walter C. Willett , Bernard Rosner, Frank E. Speizer, Charles H. Hennekens.  “Postmenopausal Estrogen and Progestin Use and the Risk of Cardiovascular Disease.”  New England Journal of Medicine 1996: 335(7): 453-461. [A correction was published in New England Journal of Medicine 1996: 335(18):1406.]

Honda, Hideo, Yasuo Shimuzo and Michael Rutter.  “No effect of MMR withdrawal on the incidence of autism: a total population study.”  Journal of Child Psychology & Psychiatry & Allied Disciplines June 2005: 46(6): 572-579.

“Hormone Replacement Therapy: Group comments on results of WHI estrogen-only study.”  OBGYN & Reproduction Week 10 May 2004: 31.

Horton, Richard.  “A statement by the editors of The Lancet.”  The Lancet 6 March 2004: 363(9411): 820-821.

Johnston, Robert D.  “Contemporary Anti-vaccination Movements in Historical Perspective.”   The Politics of Healing: Histories of Alternative Medicine in Twentieth-Century North America.  New York: Routledge, 2003.

Kennedy Jr., Robert F.  “Deadly immunity.”  Salon.com: A Salon/Rolling Stone joint investigation.  16 June 2005: Updated/corrected June 17, June 22, June 24, July 1, July 21.  Accessed May 25, 2006.  <http://archive.salon.com/news/feature/2005/06/16/thimerosal/index.html>. 

Kolata, Gina.  “Hormone study halted.”  The New York Times 14 July 2002: 4:2. 

Kolata, Gina.  “In Public Health, Definitive Data Can Be Elusive.”  The New York Times 23 April 2002: F1.

Kolz, Elby.  “It really won’t HRT a bit.”  21stC 3.3 Fall 1998.  Accessed September 4, 2005.  <http://www.columbia.edu/cu/21stC/issue-3.3/kolb.html>.

LaFountain, Courtney.  “Health Risk Reporting.”  Society November/December 2004: 49-56.

Lancelot, Chris.  “GP Opinion: Senseless intransigence on MMR.”  GP: General Practitioner 3 June 2005: 33-34. 

Lee, DA, R Lopez-Alberola, M Bhattacharjee.  “Childhood autism: a circuit syndrome?”  Neurologist.  March 2003: 9(2): 99-109.

Levi, Ragnar.  “Critical Tools for Medical Reporting.”  Nieman Reports Summer 2003: 61-63.

McBride, Kelly. “How an Editorial Page Editor Manages His Personal Views on War.” 2003.  Poynter Online.   Accessed September 4, 2005. <http://www.poynter.org/content/content_print.asp?id=21392&custom>.

Moyé, Lemuel A. and A. Fred Annegers.  “Underestimation of the Valvulopathy Effect of Fenfluramine.”  Journal of the American College of Cardiology 2000: 36(4): 1434-5. 

Mundy, Alicia.  Dispensing With the Truth.  New York: St. Martin’s Press, 2001.

Murch, Simon.  “Separating inflammation from speculation in autism.” 1 November 2003.  The Lancet 362(9394): 1498-1499.

Murray, David, Joel Schwartz, and S. Robert Lichter.  It Ain’t Necessarily So: How Media Make and Unmake the Scientific Picture of Reality.  Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, Inc.

Nelkin, Dorothy.  Selling Science: How the Press Covers Science and Technology rev. ed.  New York: W. H. Freedman and Company, 1995.

National Institutes of Health.  National Heart, Lung, and Blood Institute.  2002.  “NIH News Release: NHLBI Stops Trial of Estrogen Plus Progestin Due to Increased Breast Cancer Risk, Lack of Overall Benefit.”  Released 9 July 2002.

Potera, Carol.  “Fen-phen fallout: Back to basics?”  The Physician and Sportsmedicine January 1998: 26(1): 27.

Ratzan, Scott C. “One Mad Cow Sets Off a Stampede.” Journal of Health Communication 2004: 9(3): 165-166.

Ratzan, Scott C.  “Truth and Health Consequences.”  Journal of Health Communication 2004: 9(4): 279-280.

“Research Notes; Hormone combo helps heart.”  Consumer Reports On Health February 1997: 9(2): 19.

Robotham, Julie and Robert Whitehead.  “Media coverage of scientific presentation.”  The Medical Journal of Australia 7 October 2004: 177: 375.

Schiller, Nelson B.  “Fen/Phen and Valvular Heart Disease: If It Sounds Too Bad To Be True, Perhaps It Isn’t.”  Journal of the American College of Cardiology 1999: 34 (4): 1159-1162.

Society of Professional Journalists.  Code of Ethics.  Accessed August 22, 2005.  <http://www.spj.org/ethics_code.asp>.

Stampfer, MJ,  GA Colditz, WC Willett, JE Manson, B Rosner, FE Speizer, CH Hennekens.  “Postmenopausal estrogen therapy and cardiovascular disease. Ten-year follow-up from the nurses' health study.”  New England Journal of Medicine 1991: 325: 756-762.

Stampfer MJ,  WC Willett, GA Colditz, B Rosner, FE Speizer, CH Hennekens.  “A prospective study of postmenopausal estrogen therapy and coronary heart disease.”  New England Journal of Medicine 24 October 1985: 313(17):1044-9.

“Studies confirm link between fen-phen and heart-valve disease.”  Harvard Heart Letter December 1998: 9(4): 4-6.

“Study: Fen-Phen can cause heart disease.” 8 July 1997.  CNN Health Story Page.  Accessed September 4, 2005.  <http://www.cnn.com/HEALTH/9707/08/fenphen.hfr/index.html>.

“Thimerosal.”  Microsoft Bookshelf 98.  1996.  Taken from The American Heritage® Dictionary of the English Language, Third Edition, Houghton Mifflin Company, 1992.
Toy, Jennifer.  2002.  “The Ingelfinger Rule: Franz Ingelfinger at the New England Journal of Medicine 1967-77.”  Science Editor November-December 2002: 25(6): 195-198.

“Tracking the fen-phen drug trend.” The Physician and Sportsmedicine September 1996: 24(9): 17.

Trafford, Abigail.  “Critical Coverage of Public Health and Government.”  A Field Guide for Science Writers.  Deborah Blum and Mary Knudson, ed.  New York: Oxford University Press, 1997.

U.S. Food and Drug Administration.  Thimerosal in Vaccines.  6 January 2005.  Accessed 28 August 2005. <http://www.fda.gov/cber/vaccine/thimerosal.htm>.

Valenti, JoAnn and Lee Wilkins.  “An ethical risk communication protocol for science and mass communication.”  Public Understanding of Science 1995: 4: 177-194. 

“Valvular Heart Disease Associated with Commonly Prescribed Diet Pills.”  Blood Weekly 28 July 1997: 11-12.

Van Der Wyden , Martin B.  “Making medical news and accountability.”  The Medical Journal of Australia 7 October 2004: 177: 372-373.

Vivian, Jesse C.  2003.  “Off-Label Use of Prescription Drugs.”  U.S. Pharmacist 2003: 28:05.  Accessed March 17, 2006. <http://www.uspharmacist.com/index.asp?show=article&page=8_1078.htm>.

Wakefield, A.J. and S. Montgomery. “Measles mumps rubella vaccine: Through a glass darkly.” Adverse Drug Reactions and Toxicological Reviews 2000: 19: 265-283.

Wakefield, A.J., S.H. Murch, A. Anthony, J. Linnell, D.M. Casson, M. Malik, M. Berelowitz, A.P. Dhillon, M.A. Thomson, P. Harvey, A. Valentine, S.E. Davies, J.A. Walker-Smith. “Ileal-lymphoid-nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder in children.”  The Lancet 1998: 351(1093): 637-41. 

Wakefield, Andrew.  “A statement by Dr. Andrew Wakefield.”  The Lancet 2004: 363: 823-4.

Wilkins, Lee, and Renita Coleman. “Ethical Journalism is Not an Oxymoron.”  Nieman Reports Summer 2005: 52-53.

Zermansky, Arnold.  “GP Letters: DoH was right to stick to its guns over MMR.”  GP: General Practitioner 10 June 2005: 32-33.

Zimmerman, RK, RM Wolfe, DE Fox, JR Fox, MP Nowalk, JA Troy, LK Sharp.  “Vaccine Criticism on the World Wide Web.”  Journal of Medical Internet Research 29 June 2005: 7(2): e17.  Accessed 4 September 2005.  <http://www.jmir.org/2005/2/e17/>.

Zuckerman, Diana.  “Hype in Health Reporting.”  Extra! (Fairness & Accuracy in Reporting.)  September/October 2002.  Accessed September 4, 2005.  <http://www.fair.org/extra/0209/hype-health.html>.

� MMR stands for measles, mumps and rubella.


� Fenfluramine and phentermine, approved individually but then used in combination to disastrous effect (Fackelmann).


� The recently developed and growing practice of posting advance copies of certain articles on a journal’s Web site will likely make the scientific journal a more timely source, in at least one of its forms.


� This was especially seen from approximately 1999-2002.


� Franz Ingelfinger served as editor of the New England Journal of Medicine from 1967 to 1977.  He instituted the Ingelfinger rule in 1969 (Toy 196-197).


� Martin Van Der Weyden is editor of The Medical Journal of Australia. 


� A “treatment” here need not be a medical remedy; the word simply refers to the tested variable being applied.


� Confounding factors are differences between the two groups other than the treatment difference being studied.


� For example, men older than 60 who were taking a certain drug would be compared to each other, not to younger men or to women.


� Large studies are often more reliable, but small studies should not be automatically disregarded (Cohn 1989 50).


� PoynterOnline is a publication of The Poynter Institute for Media Studies.


� 22.4 percent in vaccinated children vs. 5.6 percent in controls, for a P value of 0.001 and a confidence interval of 1.89-12.92.  This P value means that there is a 0.1% possibility that such a large difference between treatment and control groups could be entirely due to chance.  It takes into account both the effect size and the population size, since a moderate effect in a large group could be fully as important as a drastic effect in a few individuals.  A confidence interval is a spread of values within which the “true” proportion could likely fall, with variation within due to nothing but chance and not indicating difference in the population.


� Monovalent vaccines are those containing only one type of virus.


� “Measles, mumps, rubella vaccine: Through a glass darkly”


� The study made no definitive statement about a link between MMR and autism.


� The MMR vaccine available in the United States uses a different strain of mumps (Colgrove 735).


� The Colgrove article fails to provide the “Before” statistic.  This could have been misleading had their original citation, the Boseley article, not been readily available or had the peak year statistic been lower than it is.  For example, 80 percent vaccination would seem a much less disturbing datum if the rate before the drop had been only 84 percent.  Neither article provides a “Before” statistic for the “62 percent” statistic cited for some areas of London, but it would be unwise to assume that this represents a drop from full immunization.


� British spelling as in original text.


� Further allegations regarding the study, questioning the soundness of its ethical review and the statistical randomness of the selection of children, were resolved to the satisfaction of the editors (Horton 821).


� British term for attorney.


� The Royal Free Hospital in London, where Wakefield was based during the gastrointestinal study.


� Richard Epstein is the James Parker Hall Distinguished Service Professor at the University of Chicago Law School.


� Hg is the chemical symbol for mercury.


� Ethylmercury would have a two-carbon side-chain coming from the mercury atom; methylmercury’s sidechain would be a single carbon. 


� Trace amounts mean less than one microgram of mercury per dose.


� David Geier and Mark Geier are affiliated with MedCon, Inc., and The Genetic Centers of America, respectively.


� VAERS and VSD, respectively.


� DTaP


� Hideo Honda is affiliated with the Yokohama Rehabilitation Center in Yokohama, Japan.


� This is a hypothetical analysis only and should not be taken as implying that the author of this paper believes MMR vaccine to cause autism spectrum disorders.


� “Deadly Immunity” was a joint publication between Rolling Stone and Salon.com.


� When accessed at Salon.com on August 29, 2005, the Kennedy article contained five notations of past corrections since original publication.  Errors ranged from a wrong mercury-dose statistic, to a misleading presentation of the corrected statistic, to incorrect or misattributed quotes, to incorrect statement of the amount of review a certain study had received.  While admission and correction of mistakes is vital to good journalism, the fact that so many were needed suggests sloppy research in the original.  Allen’s piece was published August 2, 2005, after all the noted corrections had been made.


� Though Allen does not specify whether these databases are the VAERS and VSD, both of those are indeed run by the CDC (http://vaers.hhs.gov/ and  http://www.cdc.gov/nip/vacsafe/vsd/default.htm)


� Wakefield and Montgomery report the follow-up time as 28 days; Elliman and Bedford state that it was six to nine weeks.


� According to their article’s footnotes, Elliman is a consultant in community child health at St. George’s Hospital in London, and Bedford is a senior research fellow at London’s Institute of Child Health.


� The assertion that the paper was not reviewed by an immunologist.


� This study included responses from “32,317 postmenopausal women who were initially free of coronary disease,” totaling “105,786 person-years of observation … 90 women had either nonfatal myocardial infarctions (65 cases) or fatal coronary heart disease (25 cases).”


� This study found “224 strokes, 405 cases of major coronary disease (nonfatal myocardial infarctions or deaths from coronary causes), and 1263 deaths from all causes” among 48,470 postmenopausal women.  The study encompassed 337,854 person-years of follow-up over ten years; obviously, not all women completed the full ten years.


� This study documented “1050 incident cases of breast cancer” over 480,665 person-years recorded over the course of 12 years.


� This study followed 59,337 women over the course of 16 years, using biennial questionnaires.  They found “770 cases of myocardial infarction or death from coronary disease in this group and 572 strokes.”  A correction published soon after publication dealt with word order in two sentences of the abstract.


� Study citations were not given, save for mention of the name of the conducting organization.


� Estrogen had been shown to raise levels of HDL “good” cholesterol while lowering “bad” LDL cholesterol.  Estrogen and progesterone together lowered LDL cholesterol equally, while offering 


� The word count for the November 1995 article, provided by the LexisNexis Academic article database, is 2514 words, while the word count for the February 1997 article is 80 words.


�The Council on Hormone Education is a group of physicians and scientists from many disciplines.  “The Council's mission is to develop and disseminate accurate, balanced, and consistent scientific information about hormone therapy to health care professionals and their patients” (Council).


� Estrogen/progesterone vs. estrogen alone


� The estrogen-only study participants tended to be “more obese, less active, and had more preexisting cardiovascular disease.”  They had also had more births and more previous history of hormone replacement therapy (“Hormone” 2004).


� Manson defined “short-term use” as less than four years (Berger).


� Fenfluramine existed under the trade name of Pondimin, while phentermine had the trade name of Redux (Fackelmann 252-253).


� Phentermine was approved by the FDA in 1959; fenfluramine, in 1973 (“Studies”).


� 16 percent of body weight represents an average of 30 pounds, while 5 percent of body weight represents an average of 10 pounds.


� including the 24 from the Connolly study


� “images of the heart created by sound waves” (“Studies”)


� Georgetown University is in Washington, D.C.


� Short-term here means three months or less.


� In nearly 10,000 patients, “11 patients had a new murmur detected (8 of these confirmed by echocardiography)” (Schiller 1160)  It is unclear how these numbers were reached, since 0.07 percent of an even 10,000 would indicate seven affected patients; increasing the number of affected patients to 8 or 11 and decreasing the number of study participants – to “nearly” 10,000 – would bring the percentage higher.


� up to 30 months


� Three patients with aortic valve regurgitation, three with mitral valve regurgitation.


� The punctuation of fen/phen rather than fen-phen is as in the Schiller text.


� for mitral valve regurgitation


� for aortic valve regurgitation


� 35 percent


� The Schiller piece and the Moyé/Annegers piece





PAGE  

